INVESTIGADORES EN LA LLUM I EN LES TECNOLOGIES DE LA LLUM

Descriptor

Emmarcada en els actes de celebració de l'Any de la Llum organitzats per la Universitat d'Alacant, dilluns que ve 23 de novembre s'obri al públic l'exposició "Investigadores en la llum i en les tecnologies de la llum", en l'Edifici d'Òptica de la Facultat de Ciències. La mostra, que podrà visitar-se fins al 22 de desembre, és un homenatge a les dones investigadores que han treballat, treballen i treballaran en les ciències de la llum, l'òptica i les tecnologies basades en la llum, a proposta de la Unitat d'Igualtat de la UA.

Al llarg de la Història de la Ciència han existit dones valentes i brillants que, malgrat la prohibició explícita i negació continuada de la seua vocació, han sabut obrir-se camí i ens han il·luminat amb els seus descobriments sobre la Llum. Amb l'objectiu de "promocionar l'apoderament de la dona en la Ciència" i "fomentar vocacions científiques en l'àmbit de la llum i de les seues aplicacions" el Grup de Dones en Física de la Reial Societat Espanyola de Física (RSEF) i a la Societat Espanyola d'Òptica (SEDOPTICA) han desenvolupat aquesta exposició per a visibilizar aquestes investigadores. Concretament, el recorregut expositiu inclou a 12 protagonistes entre les quals es troben Madame de Châtelet (gràcies a la seua traducció dels "Principia Mathematica" el continent europeu va tenir accés al newtonianismo), Martha Coston (va dissenyar i va fabricar un sistema de comunicació basat en bengales lluminoses per als vaixells contribuint a salvar moltes vides), Henrietta Swan (va descobrir el camí per a conèixer la grandària de la nostra galàxia i l'escala de l'univers), Hedwig Kohn (va realitzar un minuciós treball en espectrometria i pirometría, avui considerats estàndards d'il·luminació), Katherine Burr (va inventar els cristalls anti reflejantes), Yvette Cauchois (va crear un espectrògraf de rajos X que va permetre descobrir nous elements del sistema periòdic), Maria Goppert (va donar nom a la unitat de secció d'absorció de dos fotons), Marie Luise Spaeth (va inventar el làser sintonizable de colorant i va desenvolupar els telémetros làser), Rosalind Franklin (va obtenir la famosa Fotografia 51, que va provar experimentalment l'estructura helicoïdal de l'ADN mitjançant difracció de rajos X), Martha Jane Berghin (va millorar les fonts d'il·luminació, sobretot els tubs fluorescents), Jean Macpherson (va ser la primera dona a ocupar la presidència de "l'Optical Society of America") i Jocelyn Bell (va descobrir els "fars" de l'univers, els púlsares).

Peces

N. de peces: 16 panells

Grandària
  • 16 panells 62x43x19 cm.
Empaquetat
  • N. de paquets: 16 panells en un únic paquet
  • Grandària: 62x43x19 cm.
  • Pes: 5 Kg., aproximadament
Característiques de l'obra
  • Impressió directa sobre cartó ploma de 10 mm de grossor
Sistema de muntatge