CHEMINS DE FER, CHEMINS DE SABLE: LES ESPAGNOLS DU TRANSSHARIEN

Descriptor

Les fotografies de Carmen Ródenas protagonitzen l'exposició "Chemins de fer, chemins de sabre: els espagnols du transsaharien" que romandrà oberta al públic fins al 8 de Juny, en la Sala El Cub. El conjunt d'obres fotogràfiques d'aquesta artista valenciana i professora de la UA, serveix de memòria per a un exili oblidat, amb el qual ret homenatge als vençuts en la Guerra Civil espanyola.

Aquest projecte artístic està integrat per una vintena de fotografies en llenç de gran format que recorren diferents perspectives de les instal·lacions lúgubres del tren Transahariano, en la frontera algerià-marroquina. Encara que són obres fotogràfiques recents (entre 2006 i 2014), aconsegueixen fer l'efecte de fer un pas arrere, cap al passat. Com si estigueren paralitzades en el temps, les imatges ens porten a paisatges immensos i a les localitzacions dels camps de treball del Sahara, al Marroc. Els jocs de llum i ombra, l'arranjament dels colors - tant càlids com a freds - ofereixen un relleu que destaca tota la profunditat de les fotos. Les obres estan acompanyades per una selecció d'il·lustracions de la novel·la gràfica %u201CEls solcs de l'Atzar" de Paco Roca i d'extractes del "Diari de Gaskin", escrit en els camps de treball pel pilot de caça republicà Antonio Gassó. Aquest conjunt de fotos i relats ens submergeix en l'ambient de l'època i transmet diversos sentiments dels republicans espanyols en els camps de treball: el sofriment i la tristesa, l'esgotament i l'alleujament, la desesperació i l'esperança.

Per a fugir del règim espanyol, 2.700 republicans van embarcar en el buc "Stanbrook"en el port d'Alacant, al març de 1939, per a anar a la ciutat algeriana d'Orà. Un any després Hitler va envair França. Les autoritats col·laboracionistes franceses van enviar a les seues colònies algeriana i marroquina uns 2.000 refugiats espanyols perquè construïren el transahariano, quasi en règim d'esclavitud. Aquell projecte ferroviari pretenia unir els territoris francòfons subsaharians amb les colònies del Mediterrani i tenia llavors un alt interès estratègic per als francesos. La construcció mai es va finalitzar.

Peces
  • Nº de peces:
    • 5 panells
    • 23 fotografies
    • 1 vídeo

Grandària
  • 5 panells en cartó ploma de 90 (alt) x 120 cm
  • 23 fotografies de 90 x 120 cm (2 verticals)

Empaquetat
  • Fotos empaquetats en caixes de manera individual
  • Els panells estan embalats en paper bambolla

Característiques de l'obra
  • Panells en cartó ploma
Sistema de muntatge
  • La foto aquesta impresa en tela i emmarcada sobre bastidor
Comissari

Carmen Ródenas

Segur d'obra

La prestació d'aquesta exposició requereix un segur clau a clau, és a dir, l'obra deu assegurar-se des que s'arreplega en el Museu de la Universitat d'Alacant (MUA), fins que es retorna al MUA.

Per a la realització del segur li informem de les següents dades:

Fitxa tècnica de cada fotografia:

• Tècnica: Impressió sobre tela, muntada sobre bastidor de fusta.
  • Mesures: 125x85x2 cm.
  • Valor: 200 euros.
  • 21 fotografies. Quantitat total per a assegurar: 4.200 euros
Premsa / webs

Llocs on ha sigut exposada
  • Musée départemental de la Résistance et de la Déportation de Toulousse. Del 3 de novembre al 20 de desembre de 2016.
  • MUA, Alacant. Del 8 de maig al 8 de juny de 2015.

Formulari de sol·licitud d'exposicions

Carretera Sant Vicent s/n